مهمان ناخوانده / روزنامه هفت صبح

نگاهی به فیات «تیپو کراس» که در فهرست خودروهای مجاز وارداتی قرار گرفت.

روزنامه هفت صبح، | بازار خودروی ایران دوران عجیب و غریب و کم‌سابقه‌ای را سپری می‌کند. از یک سو با نزدیک شدن به بازار شب و افزایش قیمت ارز، قیمت‌ها دستخوش تغییر شده‌اند و روند قیمت‌ها صعودی است، از سوی دیگر پروسه واردات خودرو به شدت کند بوده و عملا نیاز بازار برطرف نمی‌شود و از سویی دیگر همچنان قوانین واردات خودرو به روشنی مشخص و ابلاغ نشده‌اند.

به عبارت بهتر بازار خودرو طی چند هفته اخیر بسیار سردرگم بوده و نه واردکنندگان خودرو و نه فروشندگان و نه خریداران، تحلیل درستی از شرایط موجود و احتمالات آینده ندارند. در این بین هر ‌از‌ چند گاهی سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز فعال شده و فهرست جدیدی از مدل‌های جدید وارداتی را منتشر می‌کند.

جدیدترین محصولی که به این سامانه اضافه شده «فیات تیپوکراس» بوده که طبق اطلاعات موجود، قرار است واردات این محصول ایتالیایی برای جانبازان گرانقدر صورت پذیرد. در ادامه با فیات تیپوکراس بیشتر آشنا خواهیم شد.

چهره ظاهری 
تیپوکراس نه یک کراس‌اوور است و نه یک هاچ‌بک. در حقیقت این خودرو، مدل ارتقا‌یافته تیپو هاچ‌بک بوده که حالا قدش کمی بلندتر شده! این خودرو توسط «روبرتو جیولیتا» طراح سرشناس ایتالیایی خلق شده است. در کارنامه روبرتو جیولیتا محصولی همچون فیات ۵۰۰ نیز به چشم می‌خورد که پیش از این در بازار کشورمان حضور داشت.

طراحی فیات تیپوکراس یک طراحی ساده اما متناسب بوده که می‌تواند نمره قبولی بگیرد. هرچند ‌ با وجود گزینه‌های متعدد چینی و کره‌ای، دیگر شکل و شمایل تیپوکراس آنطور که باید و شاید برای رهگذران جذاب نخواهد بود. ارتفاع تیپوکراس از سطح زمین نسبت به نسخه عادی، به میزان ۴ سانتی‌متر افزایش یافته تا چسباندن پسوند CROSS تا حدی توجیه‌پذیر باشد!

از دیگر تغییرات ظاهری نسخه تیپو کراس نسبت به نسخه هاچ‌بک می‌توان به نصب روف‌رک روی سقف و رینگ‌های ۱۷ اینچی اشاره کرد. در داخل کابین نیز با همان طراحی نسخه هاچ‌بک مواجه هستیم که دیگر قدیمی شده و در قیاس با طراحی‌های پرطمطراق شرقی، هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت. هرچند ‌ نباید فراموش کنیم تیپوکراس یک محصول اکونومیک با قیمت پایه زیر ۱۷ هزار یورو بوده و انتظار آنچنانی از این محصول، جایز نیست.

مشخصات فنی 
شرکت فیات مدل تیپوکراس را همچون نسخه هاچ‌بک و سدان، با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزین‌سوز، دیزلی و هیبریدی به بازار عرضه می‌کند. «هفت صبح» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد این خودرو قرار است در دو نسخه ۱/۴ لیتری هیبریدی و ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی روانه خیابان‌های کشورمان شود.

نسخه هیبریدی این خودرو با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری یک گزینه جذاب در این کلاس به‌شمار می‌آید که اگر کیفیت مونتاژ اروپایی را نیز اضافه کنیم می‌تواند یک گزینه بسیار جذاب به شمار آید‌ اما نسخه ضعیف‌تر ۱/۶ لیتری، توانایی تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را دارا بوده که نباید آنقدرها روی توانایی دینامیکی این خودرو حساب باز کرد. لازم به ذکر است که هر دو نسخه با جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه در دسترس مشتریان خواهند بود.

با توجه به شرایط خاص بازار که قبلا به آن اشاره شد، از اکنون نمی‌توان قیمت و زمان دقیق عرضه فیات تیپوکراس را پیش‌بینی کرد اما به نظر می‌رسد این محصول ایتالیایی از بهار سال آینده و با قیمت تقریبی ۳/۵ میلیارد تومانی به بازار عرضه شود. البته نیازی به گفتن نیست که هرگونه تغییرات چشمگیر در بازار ارز ‌ یا اتخاذ تصمیمات سیاسی، می‌تواند قیمت نهایی تیپوکراس و دیگر خودروهای وارداتی را بالا یا پایین آورد.

برچسب‌ها
اشتراک گذاری