گیربکس فیات ۵۰۰؛ ترکیبی از راحتی و توانایی‌های حرکتی

فیات ۵۰۰ به‌عنوان جدیدترین محصول شرکت صنایع خودروسازی پارسیان موتور و همچنین نخستین خودرو اروپایی وارداتی بازار، به‌زودی روانه خیابان‌های کشور خواهد شد. در کنار طراحی جذاب و نوستالژیک که حاصل هنر طراحان ایتالیایی است، فیات ۵۰۰ ویژگی‌های فنی جذابی نیز دارد. یکی از این ویژگی‌ها، گیربکس فیات ۵۰۰ است که می‌تواند ترکیبی از راحتی و توانایی‌های حرکتی و البته حال و هوای رانندگی اسپرت را در اختیار راننده قرار دهد. در این مطلب، به بررسی گیربکس فیات ۵۰۰ پارسیان موتور می‌پردازیم.

 

مشخصات گیربکس فیات ۵۰۰

گیربکس مورد استفاده در فیات ۵۰۰، از نوع اتوماتیک AMT پنج سرعته با امکان کنترل دستی دنده‌ها است. این گیربکس که به صورت اختصاصی و با نام DuaLogic توسط فیات توسعه پیدا کرده، می‌تواند ترکیبی از کارآیی بالا، انتقال قدرت مناسب، راحتی در زمان رانندگی و همچنین مصرف سوخت اقتصادی را فراهم کند. اهرم تعویض دنده برای جذابیت ظاهری، با پوشش کروم تزیین شده و علاوه بر این‌ها، در بعضی تیپ‌ها شیفتر تعویض دنده پشت فرمان نیز نصب شده است.

 

گیربکس DuaLogic فیات چیست؟

گیربکس DuaLogic یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک است که به طور اختصاصی توسط فیات توسعه پیدا کرده و به عنوان یک آپشن، بر روی بعضی از تیپ‌های بالای محصولات این شرکت نصب می‌شود. گیربکس DuaLogic ، سیستم انتقال قدرت با ساختار AMT یا Automated Manual Transmission است. این گیربکس ترکیبی از ساختار گیربکس دستی است که کلاچ‌گیری و تعویض دنده‌ها در آن به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

 

به این ترتیب، گیربکس DuaLogic فیات می‌تواند تقریبا تمام نیروی تولید شده موتور را به چرخ‌ها منتقل کند و اتلاف نیرو (بر خلاف گیربکس‌های اتوماتیک عادی) در آن بسیار کم است. این مسئله به توانایی حرکتی خودرو و همچنین کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. از سوی دیگر، در گیربکس‌های DuaLogic، کلاچ‌گیری به‌صورت کاملا خودکار انجام می‌شود و در کنار این، سیستم به شکل خودکار و بر اساس دور موتور و سایر پارامترها، دنده‌ها را نیز تعویض می‌کند.

 

با در نظر گرفتن موارد بالا، گیربکس DuaLogic می‌تواند ترکیبی از یک رانندگی پویا و در عین حال با مصرف سوخت اقتصادی را در کنار راحتی در رانندگی شهری برای راننده به ارمغان بیاورد.

 

شیوه تعویض دنده در فیات ۵۰۰

همانطور که عنوان شد، گیربکس فیات ۵۰۰ از نوع اتوماتیک است. به این ترتیب مانند گیربکس‌های اتوماتیک دیگر، تعویض دنده‌ها در گیربکس این خودرو به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی نیست راننده دخالتی در کار گیربکس داشته باشد. در این خودرو، گیربکس بدون نیاز به انجام کاری از سوی راننده، در هر زمان بهترین ضریب دنده را انتخاب می‌کند و تعویض دنده را انجام می‌دهد. به این ترتیب تنها کافی است دنده را از وضعیت خلاص (N) به وضعیت اتوماتیک ببرید تا گیربکس کار خود را آغاز کند. در کنار این‌ها اما سیستم انتقال قدرت فیات ۵۰۰ دارای وضعت تعویض دنده دستی (به اصطلاح عمومی تیپ ترونیک) نیز هست. به این ترتیب راننده می‌تواند در هر شرایطی، کنترل تعویض دنده‌ها را در اختیار بگیرد و دنده را به اختیار خود تغییر دهد.

 

برای افزایش کنترل راننده بر تعویض دنده‌ها، وضعیت Manual یا دستی نیز در گیربکس خودرو تعبیه شده است که اختیار تعویض دنده را به راننده می‌دهد. زمانی که خودرو در حال حرکت است، راننده می‌تواند از طریق دسته دنده، دنده‌ها را سبک را سنگین کند. برای این کار کافی است دنده را به سمت جلو حرکت دهد تا دنده سنگین شود و یا آن را به سمت عقب ببرد تا دنده سبک شود.

 

سیستم هوشمند گیربکس Dualogic نصب شده بر روی فیات ۵۰۰ حتی در وضعیت تعویض دستی نیز شرایط را بررسی می‌کند تا به موتور و گیربکس آسیبی وارد نشود. به این ترتیب اگر در دور‌های موتور بالا دنده را سنگین کنید (معکوس بدهید)، گیربکس برای جلوگیری از آسیب به موتور و همچنین گیربکس، تعویض دنده را اعمال نمی‌کند. همچنین اگر در سرعت‌های پایین دنده را بیش از حد سبک کنید، گیربکس برای حفظ توان موتور باز هم تغییر دنده را اعمال نمی‌کند.

 

شیفتر تعویض دنده، حال و هوای رانندگی اسپرت

صنایع خودروسازی پارسیان موتور به عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش فیات در ایران، با توجه به سقف قیمتی تعیین شده توسط وزارت صمت، بالاترین تیپ مجاز به ورود فیات ۵۰۰ را وارد کشور کرده است. یکی از آپشن‌هایی که در بعضی از تیپ‌های فیات ۵۰۰ وارداتی عرضه شده ، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان است، آپشنی که در بسیای از خودرو‌های وارداتی در کلاس قیمتی و ابعادی بزرگتر هم دیده نمی‌شود. این دو شیفتر، حال و هوی یک رانندگی اسپرت را برای رانندگان فیات ۵۰۰ به ارمغان می‌آوردند.

 

برای این منظور، دو شیفر کوچک در پشت فرمان فیات ۵۰۰ نصب شده است. از طریق این دو شیفتر، راننده می‌توان تعویض دنده‌ها را به صورت دستی و بدون برداشتن دست از روی فرمان کنترل کند. شیفتر سمت راست برای افزایش دنده (سبک کردن) و شیفتر سمت چپ برای کاهش دنده (سنگین کردن) دنده‌ها است. اطلاعات این دو شیفتر نیز مانند اطلاعات تعویض دستی دنده از طریق سر دنده، به سیستم کنترل گیربکس منتقل می‌شود و اگر دنده انتخاب شده توسط راننده مجاز باشد، گیربکس این تغییر را می‌پذیرد.

اشتراک گذاری